Image

Μείωση των Εκπομπών μας

Ο Σεβασμός στο Περιβάλλον είναι μία από τις βασικές επιχειρηματικές Αρχές μας.Αναγνωρίζουμε την αξία του περιβάλλοντος και δεσμευόμαστε για την προστασία του και τον περιορισμό των περιβαλλοντικών επιπτώσεων που προκύπτουν από τις επιχειρηματικές μας δραστηριότητες. 

Βασικό εργαλείο σ’ αυτή την κατεύθυνση είναι η εκτεταμένη εφαρμογή Βέλτιστων Διαθέσιμων Τεχνικών (ΒΔΤ, Best Available Techniques), σύμφωνα με την οδηγία της ΕΕ, για τον ολοκληρωμένο έλεγχο και πρόληψη της ρύπανσης στη βιομηχανία (Integrated Pollution Prevention and Control, 1996/61/EK). Οι ΒΔΤ αφορούν τόσο τα ενσωματωμένα στην παραγωγική διαδικασία (πρωτογενή) μέτρα, όσο και τα δευτερογενή μέτρα (end-of-pipe techniques). Στη διαδικασία λήψης αποφάσεων που αφορούν τα διάφορα επενδυτικά σχέδια που υλοποιούμε, προσπαθούμε πάντοτε να ενσωματώνουμε ΒΔΤ, προκειμένου να επιτυγχάνεται η κατά οικονομικά αποδεκτό τρόπο μέγιστη δυνατή μείωση των εκπομπών.

Ο έλεγχος και μέτρηση των εκπομπών COαπό το διυλιστήριό μας γίνεται με κατάλληλη υπολογιστική μεθοδολογία, βάσει της οποίας συντάσσονται ετήσιες εκθέσεις αναφοράς εκπομπών, οι οποίες επαληθεύονται ως προς την αξιοπιστία και την ακρίβειά τους από επίσημα αναγνωρισμένο φορέα, πριν την τελική υποβολή του στο Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.

Τα μέτρα που υλοποιούμε για τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου – κατά μείζονα λόγο για το διοξείδιο του άνθρακα, αλλά και για το μεθάνιο και για τα οξείδια του αζώτου – είναι:

1. Εξοικονόμηση ενέργειας

Η παραγωγική διαδικασία ενός διυλιστηρίου είναι ιδιαίτερα ενεργοβόρος, καθώς και με μεγάλες απαιτήσεις σε ατμό. Τα διυλιστήρια είναι βιομηχανικές μονάδες με μεγάλες εγκαταστάσεις καύσης και υπάγονται στις προβλέψεις του Πρωτοκόλλου του Κιότο για τον περιορισμό των εκπομπών των αερίων θερμοκηπίου. Αποδίδουμε λοιπόν, ιδιαίτερη σημασία στο «ενεργειακό αποτύπωμα» του διυλιστηρίου μας, στον τρόπο διαχείρισης των ενεργειακών αναγκών του και στην ορθολογική χρήση των καυσίμων, ως θέματα με σημαντικές περιβαλλοντικές διαστάσεις. Προσδιορίζουμε τους τομείς με δυνατότητα βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης και προβαίνουμε στην υλοποίηση των ενδεικνυομένων έργων με χρήση Βέλτιστων Διαθέσιμων Τεχνικών.

  • Από το 1980 επενδύουμε σε μονάδες συμπαραγωγής (ατμού και ηλεκτρικής ενέργειας) και έχουμε πετύχει την πλήρη κάλυψη των ενεργειακών αναγκών του διυλιστηρίου με ιδιοπαραγωγή της απαιτούμενης ηλεκτρικής ενέργειας και  με υψηλό όφελος για τη χώρα όσον αφορά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Ο Σταθμός Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας είναι συνδυασμένου κύκλου και αποτελείται από 4 αεριοστροβίλους συνολικής παραγωγής 68,3 MW και 2 λέβητες, οι οποίοι χρησιμοποιούν τα αέρια της καύσης και παράγουν περίπου 100 τόνους ατμού ανά ώρα. Η συνολική απόδοση του συνδυασμένου κύκλου είναι περίπου 80% έναντι αποδόσεων 30%-40% για ατμοπαραγωγή και ηλεκτροπαραγωγή εάν δεν γινόταν χρήση συνδυασμένου κύκλου. Ο Σταθμός χρησιμοποιεί το αέριο καύσιμο που παράγεται στις διάφορες μονάδες και αποτελεί μία από τις σημαντικότερες πηγές εξοικονόμησης ενέργειας στο διυλιστήριο.                   
  • Εγκαθιστούμε καυστήρες υψηλής απόδοσης και χαμηλών εκπομπών στους λέβητες παραγωγής ατμού (ολοκληρώθηκε η εργασία στο μεγαλύτερο από τους 4 συνολικά λέβητες και μέσα στο 2008 θα ολοκληρωθεί και στους υπόλοιπους). Μειώνεται η κατανάλωση ενέργειας και έτσι μειώνονται και οι εκπομπές CO2.Επιπλέον, αυτοί οι καυστήρες είναι τεχνολογίας low-NOx οπότε μειώνονται και οι εκπομπές οξειδίων του αζώτου.                   
  • Μετατρέπουμε τους φούρνους προθέρμανσης των μονάδων ώστε να γίνεται εκμετάλλευση της θερμότητας των καυσαερίων και να επιτυγχάνεται μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών CO(η μετατροπή ολοκληρώθηκε στη μονάδα ατμοσφαιρικής απόσταξης, που είναι και ο μεγαλύτερος φούρνος του διυλιστηρίου).                   
  • Αντικαταστήσαμε δύο αεριοστροβίλους στο Σταθμό Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας (αντί απλής συντήρησης τους), για βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και μείωση των εκπομπών.                   
  • Εγκαταστήσαμε σύστημα Διαχείρισης Ηλεκτρικής Ενέργειας (Power Management System), που αυξάνει σημαντικά την αξιοπιστία του ηλεκτρικού δικτύου του διυλιστηρίου και συνακόλουθα βελτιώνει την περιβαλλοντική απόδοση.                   
  • Εγκαταστήσαμε προηγμένο Κατανεμημένο Σύστημα Ρύθμισης (DCS, Distributed Control System). Το σύστημα DCS συνεισφέρει σημαντικά στη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων της παραγωγικής διαδικασίας, μέσω της αυτοματοποίησής της και της συνακόλουθης διασφάλισης ανώτερου επιπέδου αξιοπιστίας στη λειτουργία των μονάδων.
control
  • Παρόμοια αποτελέσματα έχει και η εγκατάσταση Συστήματος Αυτόματης Ρύθμισης παραγωγικών διαδικασιών (APC, Advanced Process Control), το οποίο αποτελεί συνέχεια του DCS και η εγκατάστασή του βρίσκεται σε εξέλιξη. Το APC αποτελεί βασικό εργαλείο για την ορθολογικότερη χρησιμοποίηση των παραγωγικών μονάδων, τη μείωση του λειτουργικού κόστους του διυλιστηρίου, την καλύτερη εκμετάλλευση της ενέργειας, των πρώτων υλών, του ατμού και του νερού, που όλα αυτά καταλήγουν στη βελτίωση της περιβαλλοντικής απόδοσης.                   
  • Μετατρέπουμε τις λειτουργικές μας διαδικασίες ώστε να γίνεται πλήρης ανάκτηση αερίων για να χρησιμοποιηθούν ως καύσιμο, ώστε να ελαχιστοποιείται η καύση αερίων στον πυρσό.                   
  • Εγκαταστήσαμε νέα μονάδα αφαλάτωσης – τεχνολογίας αντιστρόφου όσμωσης –  για την τροφοδοσία των λεβήτων παραγωγής ατμού. Η νέα μονάδα έχει αυξημένη απόδοση και μειώνει την κατανάλωση ενέργειας του διυλιστηρίου.                   
  • Εφαρμόζουμε αυστηρό πρόγραμμα καθαρισμού των εναλλακτών θερμότητας για καλύτερη απόδοση και μείωση των εκπομπών.

Η ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ, σε έρευνα του διεθνούς οίκου Solomon για την ενεργειακή απόδοση των διυλιστηρίων της Ευρώπης, της Αφρικής και της Μέσης Ανατολής βάσει στοιχείων του 2006, καταγράφηκε με συντελεστή Energy Intensity Index ίσο με 97, έναντι ελαχίστου 67 και μεγίστου 199.

2. Εισαγωγή φυσικού αερίου στο διυλιστήριο

Ολοκληρώσαμε την κατασκευή του εσωτερικού δικτύου διανομής φυσικού αερίου ενόψει της αναμενόμενης για το 2008 σύνδεσης του διυλιστηρίου με τον αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου προς την Κόρινθο. Η χρήση φυσικού αερίου στο διυλιστήριο θα μειώσει τις εκπομπές CO2 δεδομένου ότι αποτελεί τον περιβαλλοντικά βέλτιστο τρόπο για την παραγωγή υδρογόνου και την ηλεκτροπαραγωγή, ενώ η χρήση του ως καυσίμου θα έχει περαιτέρω θετικές συνέπειες  στη μείωση των εκπομπών. Το φυσικό αέριο θα αποτελέσει: 

  • Εναλλακτική τροφοδοσία  της μονάδας παραγωγής υδρογόνου, κυρίως ως πρώτη ύλη για την παραγωγή του υδρογόνου, αλλά και ως καύσιμο για τις ενεργειακές ανάγκες της μονάδας, της οποίας η τροφοδοσία προς το παρόν είναι νάφθα ή LPG.                    
  • Εναλλακτικό καύσιμο για τους αεριοστροβίλους της μονάδας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας του διυλιστηρίου.                    
  • Eναλλακτική ή συμπληρωματική τροφοδοσία αερίου καυσίμου για τους φούρνους που και σήμερα χρησιμοποιούν αέριο καύσιμο.

3. Ελαχιστοποιούμε τις διάχυτες εκπομπές εξοπλισμού 

Γίνεται με την εφαρμογή  προγράμματος παρακολούθησης διάχυτων πτητικών ουσιών από εξοπλισμό (Leak Detection and Repair Program – LDAR) βάσει της μεθόδου EPA 21, που είναι Βέλτιστη Διαθέσιμη Τεχνική. Με τη χρήση αυτής της τεχνικής ελαχιστοποιούνται οι εκπομπές υδογονανθράκων, που περιλαμβάνουν και το μεθάνιο (αέριο του θερμοκηπίου).

Περισσότερες λεπτομέρειες και ποσοτικά στοιχεία σχετικά με τις εκπομπές μας (τόσο για το  διοξείδιο του άνθρακα, όσο και για άλλους ρύπους) υπάρχουν στον Κοινωνικό Απολογισμό και στην Περιβαλλοντική Δήλωση EMAS.

 

textsizePrintSend to Friend